Friday, September 6, 2013

Chlorella

كلرلا چيست؟
كلرلا جلبك سبز تك سلولي است كه در آب شيرين پرورش داده مي‌شود. قدمت اين گياه در روي كره زمين 5/2 ميليارد سال بوده و اولين غذاي سبز موجود در كره زمين مي باشد. واژه كلرلا از دو جزء لاتين«chlor» به معني سبز و «ella» به معني كوچك گرفته شده است. اين جلبك بالاترين محتواي كلروفيل را در بين تمام گياهان روي كره زمين داشته و سبزترين گياه روي كره زمين است. اندازه سلولي كلرلا 8-2 ميكرون است كه تقريباً معادل اندازه گلبولهاي قرمز خون مي باشد. كلرلا به سرعت تكثير مي يابد و يك سلول آن در مدت 17 تا 24 ساعت به 4 سلول تازه تبديل مي شود. سرعت بالاي تكثير و توليد مثل كلرلا نشان دهنده انرژي حياتي بسيار بالاي اين سلول سبز است. پژوهش‌ها و بررسي هاي متعدد كلرلا را در دسته يكي از سالم ترين و كامل ترين غذاهاي روي كره زمين قرار داده است.
مواد مغذي موجود در سلول كلرلا و عملكرد آنها براي حفظ سلامتي
كلرلا غني از آمينو اسيدها، كربوهيدرات‌ها، ويتامين ها و مواد معدني، چربي ها (85 درصد چربي‌هاي غيراشباع مفيد براي بدن انسان)،
RNA (بيش از 10 درصد)، DNA (بيش از 3 درصد)، كلروفيل، كاروتنوئيدها، آنزيم‌ها (پيسين مؤثر در هضم)، پلي ساكاريدها و تركيب منحصربفرد CGF (فاكتور رشد كلرلا) است.
پروتئين موجود در كلرلا، 8 اسيد آمينه ضروري مورد نياز بدن و تمام اسيد آمينه‌هاي غير ضروري را تأمين مي‌كند. كيفيت پروتئين موجود در اين گياه بسيار بالاتر از پروتئين گوشت است زيرا آمينو اسيدهاي موجود در آن براحتي جذب بدن انسان مي‌شود.
كلرلا حاوي تمام طيف ويتامين‌هاي گروه
‌B بوده و فوليك اسيد موجود در آن دو برابر جگر خام و ميزان ويتامين موجود در آن بالاتر از جگر خام است. ( كمبود ويتامين معمولاً در افراد گياهخوار ديده مي شود كه با مصرف كلرلا كمبود اين ويتامين در آنها ديده نخواهد شد). همچنين كلرلا غني ترين منبع طبيعي ويتامين (تیامين) بوده و يكي از گياهان غني از ويتامين A مي باشد. ويتامين A نقش آنتي اكسيداني داشته و با دفع راديكالهاي آزاد از بدن، انسان را در برابر پيري و سرطان محافظت مي كند. كلرلا بالاترين ميزان بتاكارتن را در بين تمام گياهان سبز دارد. بتاكاراتن نه تنها پيشساز ويتامينA بوده بلكه به خودي خود اثرات آنتي اكسيداني داشته، راديكالهاي آزاد را از بدن دفع مي كند.
مواد معدني موجود در كلرلا براحتي جذب بدن انسان شده و در بدن انسان مورد استفاده قرار مي گيرد. مصرف كلرلا به علت محتوي غني املاح معدني مانند پتاسيم، منيزيم، كلسيم و آهن به بهبود كاركرد قلب كمك كرده، توليد خون و جريان لنف را در بدن تسهيل مي كند. بهبود كاركرد قلب، پيشگيري از كم خوني و جريان لنف در بدن انسان به از بين رفتن خستگي كمك كرده، طراوت بيشتري به انسان مي دهد. ميزان روي و سلنيوم موجود در كلرلا براي كاركرد مؤثر دستگاه ايمني بدن كافي است و بدن را در برابر بيماريهايي مانند آنفولانزا و سرماخوردگي مقاوم مي كند. همچنين ميزان فراوان اسيدهاي چرب غيراشباع و ضروري موجود در آن مانند لينولئيك اسيد (نوعي از (
omega 3 ) است كه در گياهان يافت مي شود) ريسك ابتلا به بيماريهاي التهابي و مزمن مانند بيماريهاي قلبي و بيماريهاي آرترتيت روماتوئيدي و التهابي مانند فيبروميولژيا را كاهش مي دهد. كلرلا حاوي ماده اي منحصر بفرد به نام CGF است. (CGF Chlorella Growth Factor) فاكتور رشد كلرلا بوده در اوج فتوسنتز در كلرلا توليد مي شود.
CGF غني از اسيدهاي آمينه DNA ، RNA ، آمينو اسيدها، پيتيدها، ويتامين ها، مواد معدني، پلي ساكاريدها، گليلوپروتئين ها و بتاگلوكانها است. CGF ، سلول ها و بافت هاي تخريب شده را مرمت كرده و رشد و تكثير دوباره سلولها ، در محل بافت تخريب شده را تحريك مي كند. به دليل وجود همين خاصيت ، مصرف كلرلا اثر ضد پيري داشته، به درمان زخم هاي پوستي و زخم هاي دستگاه گوارش كمك كرده همچنين به دليل محتوي DNA و RNA مصرف كلرلا پروسه پيري را كند مي‌كند.
مصرف مداوم كلرلا به دليل محتوي غني فيبر باعث بهبود كاركرد دستگاه گوارش و برطرف شدن يبوست مي شود. طبق مطالعات كلينيكي انجام شده مصرف فيبر به پيشگيري از هموروئيد و سرطان كولون كمك شاياني كرده و باعث دفع كلسترول از بدن مي شود. علاوه بر تمام اثرات مفيد كلرلا، اين گياه داراي اثرات پره بيوتيكي است. اثرات پره بيوتيكي كلرلا به دليل فيبر بالاي آن مي باشد و فيبر موجود در كلرلا در دستگاه گوارش فوقاني هضم نشده و دست نخورده به روده بزرگ مي رسد و در آنجا بوسيله باكتري هاي موجود، تخمير شده توليد فروكتو اليگو ساكاريدهاي زنجيره كوتاه و متوسط را مي كند. فروكتو اليگو ساكاريد زنجيره متوسط همان اينولين است. اينولين و فروكتو اليگو ساكاريد از شناخته شده ترين پره بيوتيك ها مي باشند. مطالعات انجام شده روي پره بيوتيكها نشان مي دهد كه مصرف اين مواد به حفظ سلامتي دستگاه گوارش كمك كرده و جذب كلسيم را بهبود مي بخشند.
پره بيوتيك ها با تحريك رشد و نمو و فعاليت باكتري هاي مفيد دستگاه گوارش به سلامتي بدن كمك قابل توجهي مي كنند. باكتري مفيد موجود در دستگاه گوارش با مواد سرطان زا تركيب شده به دفع آنها كمك مي كنند. همچنين اين باكتري ها با مهار فعاليت آنزيمي باكتري هاي مضري كه مواد پيش سرطاني را به مواد سرطان زا تبديل مي كنند؛ ريسك ابتلا به سرطان را در بدن كاهش مي دهند. با فعاليت مؤثر باكتري هاي مفيد دستگاه گوارش ، سيستم ايمني بدن تقويت شده و در برابر بسياري از بيماري ها مقاوم مي شود و در نهايت فعاليت اين باكتري ها
PH دستگاه گوارش را كاهش داده و حلاليت نمك هاي صفراوي و ترشح موكوس را بهبود مي بخشد.
همانطور كه قبلاً اشاره شد كلرلا بالاترين ميزان كلروفيل را در ميان تمام گياهان كره زمين ، داراست از اين رو توانايي پاكسازي دستگاه گوارش و تصفيه خون را داشته اثرات مفيدي بر كاركرد كبد و كليه دارد. به دليل شباهت ساختمان مولكولي كلروفيل به هموگلوبين، اين مولكول به حمل اكسيژن در بدن كمك كرده همچنين با تحريك توليد هموگلوبين باعث بهبود كم خوني مي شود.


مقايسه ميزان پروتئين )در 100 گرم از هر ماده غذايي(
60-67%
كلرلا
24-27%
گوشت
24%
گوشت مرغ
18-29%
ماهي
13%
تخم مرغ
13%
گندم
13%
برنج
3%
سيب زميني

No comments:

Post a Comment