Friday, September 6, 2013

spirulina

اسپيرولينا-كامل ترين غذاي روي زمين
اسپيرولينا "كامل ترين غذاي سبز"
اسپيرولينا جلبک سبز- آبي ميكروسكوپي ، مقوي ترين غذاي سبز شناخته شده در جهان است. اين گياه به صورت معلق در آب رشد مي كند به همين دليل نياز به ساختن ديواره سلولي كه اين ديواره به ميزان زيادي دسترسي به مواد مغذي داخل سلول را محدود مي كند، ندارد.

اين گياه با بیش از 60 درصد پروتئين حاوي بيشترين و قابل جذب ترين پروتئين گياهي است. آمينو اسيدهاي موجود د راسپيرولينا مشابه تخم مرغ بوده و كيفيت آن بوسيله سازمان غذا و كشاورزي آمریکا تأييد شده است. اين گياه منبع مواد مغذی است كه درساير غذاهاي سبز يافت نمي شود . لينولئيك اسيد، ويتامين و سولفوليپيدها از جمله موادی هستند که در این گیاه وجود دارند. علاوه بر این اين اسپيرولينا منبع خوبي از بتاكارتن، كاروتنوئيدها، ويتامين ها و عناصر كمياب است. اسپيرولينا حاوي ميزان قابل ملاحظه اي كلروفيل، كارتنوئيدها، ديگر پيگمانهاي گياهي و رنگدانه ها است كه در گياهان سبز يافت مي شوند . ميزان چربي و كربوهيدرات اين گياه كم و كلسترول ندارد. از اين رو براي استفاده از آن در افرادیکه رژيم لاغری می گیرند به دلیل مواد مغذی بالا و کربوهیدرات و چربی کم بسیار مناسب است. اسپيرولينا ساده ترين د رعين حال مغذي ترين منبع غذاي موجود در جهان است. صدها مطالعه تحقيقاتي نشان داده اند كه چگونه فيتونوترينت ها و پيگمانهاي موجود در اسپيرولينا سيستم ايمني بدن را تقويت كرده و به سلامتي بدن كمك مي كنند. طيف گسترده اي از مواد مغذي موجود در اسپيرولينا به تقويت سلولهاي بدن كمك كرده و سلامت بدن را حفظ ميکنند . طبق مطالعه انجام شده توسط جمعيت بازنشستگان آمريكا که در سپتامبر سال 2006 چاپ شده ،اسپيرولينا یکی از بهترين غذا هايي است كه باعث طول عمر مي شود.
اسپيرولينا چگونه به بهتر شدن زندگي كمك مي كند؟
امروزه تمام ابعاد زندگی مردم دنيا در حال تحول است. يكي از بزرگترين تغييراتي كه در زندگي اتفاق افتاده، نوع غذاهايي است که مردم استفاده مي كنند:
بعد از سال 1940 ميلادي خاك بطور قابل ملاحضه اي مواد مغذي خود را از دست داده است. براي افزايش زمان نگهداري ميوه ها و سبزي ها از روش پيوند زدن استفاده می شود كه اين روش باعث از بين رفتن آنزيم ها و ويتامين هاي مواد غذایی شده است. امروزه استفاده از حشره كش ها و علف كش ها يكي از راههاي معمول كشاورزي است. هورمونها و آنتي بيوتيك هايي كه براي پرورش دامها استفاده مي شوند به یکی از غذاهاي روزمره تبدیل شده اند. استفاده بيش از حد از كودهاي شيميايي، آلودگي هاي محيطي و شيوه زندگي امروزه ، نياز انسانها را به مواد مغذي مخصوصي افزايش داده است. ميزان استفاده از چربي در غذاي روزانه نزديك به 40 درصد رسیده است كه خيلي بيشتر از حد نرمال و سالم آن است، ميزان فيبر دريافتي بدن بسيار کمتر از حد نرمال و مورد نياز بدن است. موارد یاد شده تنها ميزان كمي از اثرات زندگي مدرن در تغذیه انسان امروزی است.
در 50 سال اخير شرايط بهداشتي و تغذیه ای افراد جامعه رو به وخامت گذارده و به يك مسئله جهاني تبديل شده است. در تمام نقاط دنيا بيماريهاي دژنراتیو، خستگي عمومي، بي حالي و سستي، بي حسي بطور وسيعي شيوع پيدا كرده است. با وجود سرمایه گذاری های هنگفت در زمينه مراقبت هاي بهداشتي و آمار فزاينده سرمايه گذاري در تحقيقات غذايي، روند قابل توجهي در پيشگيري از اين بيماريها به چشم نمي خورد.
اما در سالهای اخیر با مصرف غذاهاي طبيعی مانند اسپيرولينا پیشرفتهای چشمگيري در زمينه سلامت بوجود آمده است. اسپيرولينا غنی از آنتي اكسيدانها بوده و دارای ماده مغذی مانند فيكوسيانين، كلروفيل، پلي ساكاريدها و سولفوليپيدهاست كه باعث افزايش انرژي بدن مي شوند . همچنین اين گياه به عنوان يك غذاي پروبيوتيك شناخته شده است. عوامل ذکر شده حاکی از آن است که اسپیرولینا را به عنوان یک غذاي كامل می توان در نظر گرفت . مواد مغذي موجود د راسپيرولينا
پروتئين اسپيروليناحاوي بالاترين ميزان پروتئين موجود در غذاهاي طبيعي است. پروتئين از اسید آمينه تشكيل شده است و اسپيرولينا حاوي تمام اسيد آمينه هاي ضروري است. از آنجاییکه اسپيرولينا ديواره سلولی ندارد پروتئين موجود در آن براحتي جذب بدن مي شود.
بدون پروتئین امكان ادامه حيات وجود ندارد. نقش پروتئين در بدن فراتراز ساختن سلولها و مرمت كردن بافتها است. پروتئين ها آنتي بادي ها را مي سازند كه نقش آنها مبارزه با هجوم باكتري ها و ويروس ها بوده و همچنین پروتئين ها قسمت مهمي از آنزيم ها و هورمونهاي بدن را تشكيل مي دهند. پروتئين ها اكسيژن را در بدن حمل مي كند و يكي از اجزاي مهم دستگاه عصبي بوده و عمده فعاليت هاي عصبي توسط پروتئين ها است.

ميزان پروتئين ميلي گرم/ گرم
غذا
60
اسپيرولينا
40
شير
133
تخم مرغ
180
گوشت
120
گندم
70
برنج
240
حبوبات
خلوص پروتئين موجود در اسپيرولينا قابل مقايسه با تخم مرغ است. اسپيرولينا منبع غني از پروتئين با چربي كم ، كالري كم، بدون كلسترول است و مانند ديگر منابع پروتئين مانند گوشت و پروتئين لبنيات كه پر از چربي ، كالري و كلسترول نيست.
كربوهيدرات ها
اشكال اوليه كربوهيدرات ها در اسپيرولينا قند
rhamnose و glycogen است كه براحتي بدون دخالت انسولين جذب مي شود.
اسپيرولينا به سرعت در بدن انرژي ايجاد مي كند بدون اينكه پانكراس تحت فشار قرار بگيرد.
چربي ها
چربي ها از اسيدهاي چرب تشكيل شده اند. بدن انسان به منبع غذايي اسيدهاي چرب غير اشباع كه براي حفظ فعاليت هاي حياتي بدن ضروري است نياز دارد. اسيدهاي چرب نقش خود را در پروسه هاي حياتي بدن ما با تبديل شدن به پروستاگلندين ها ايفا مي كنند.
اسپيرولينا حاوي تركيب يگا نه اي از اسيدها چرب ضروري به نام گامالينولئيك اسيد (
GLA ) است. GLA پيش ماده پروستاگلندين هاست كه فرايندهاي زيادي را در بدن كنترل مي كنند. بعد از شير مادر اسپيرولينا تنها منبع GLA است.

منابع غذايي گامالينولئيك اسيد(GLA )
عصاره چرب
منابع غذايي
گياه پامچال
شير مادر
كشمكش سياه و دانه گل گاوزبان
اسپيرولينا

No comments:

Post a Comment